website Skip to content

Contact met onze klantenservice

Heb je een andere vraag? Neem contact met ons op via het onderstaande formulier en wij reageren binnen 1-2 werkdagen.

Velden met een * zijn verplicht.

Hoe werkt een mini-ecosysteem precies?
Een gesloten terrarium creëert zelf een microklimaat waardoor de plantjes zichzelf in leven houden. De planten transpireren water in de vorm van damp. Dit condenseert gedeeltelijk waardoor er druppeltjes aan de binnenkant van het glas verschijnen. Deze druppels bevochtigen de grond en zorgen voor een omgeving waarin de planten en het mos goed gedijen.

Waar bestaat het DIY-ecosysteem uit?
Onze ecosystemen worden geleverd als compleet Do It Yourself-pakket. Het bevat alle benodigdheden én stap-voor-stap instructies om zelf aan de slag te gaan. De inhoud van het pakket bestaat uit steentjes, aarde, mos en de plant(en).

Ik wil jullie ecosysteem cadeau geven. Hoe lang kan ik de planten in de dichte doos laten zitten?
Leuk dat je iemand gaat verrassen met een Growing Concepts! Ga je het product na ontvangst pas later geven? Dan raden wij je aan de plant(en) uit de doos én uit de verpakking te halen, deze wat water te geven en op een lichte plaats in huis te bewaren totdat je het cadeau gaat overhandigen. Je kunt er ook voor kiezen om het DIY-pakket alvast zelf in elkaar te zetten en al compleet geïnstalleerd aan de ontvanger cadeau te geven.

Wat is de beste plek om mijn terrarium neer te zetten?
Het juiste licht is essentieel voor de gezondheid van de planten. Zet jouw terrarium daarom op een plek met voldoende daglicht, maar nooit in direct zonlicht of in de buurt van andere warmtebronnen zoals een centrale verwarming of felle spots. Goed om te weten: ramen op het noorden zorgen vaak voor te weinig licht. Het terrarium is alleen geschikt voor binnenshuis en de beste temperatuur ligt tussen de 15 en 25°C.

Hoe zorg ik goed voor mijn ecosysteem?
Onze terrariums hebben hun eigen mini-ecosysteem en hebben daarom weinig tot geen onderhoud nodig. Wel raden we aan het ecosysteem om de twee weken een kwartslag te draaien, zo krijgen alle planten gelijkmatig en voldoende licht. Bij de juiste omstandigheden kunnen de planten zichzelf jarenlang in leven houden.

Moet ik mijn ecosysteem water geven?
Een gesloten Growing Concept creëert zelf een microklimaat waardoor de planten zichzelf in leven houden door het water in het glaswerk te recyclen. Toch kan het gemiddeld eens per half jaar voorkomen dat het nodig is om extra water te geven. Neem de grond als leidraad voor hoe vochtig het in de pot is. Als de grond droog aanvoelt, kun je 5 tot 10 cl water geven, afhankelijk van de grootte van jouw Growing Concept.

Mijn ecosysteem vertoont kleine witte plekjes. Wat kan ik doen?
Een ecosysteem moet de eerste weken acclimatiseren. Hierdoor kunnen er kleine witte schimmelplekjes ontstaan op het mos, de takken, het blad of de steentjes. Niet erg, je kunt die eenvoudig verwijderen met een schone doek of door de beschimmelde blaadjes met steeltje en al weg te knippen. Er ontstaat vanzelf een biologisch evenwicht.

Mijn ecosysteem condenseert overmatig, is dit normaal?
Een gezond ecosysteem condenseert aan één kant van de pot. Is de gehele pot beslagen en bedruppeld? Dan is dit een teken dat het te warm is en het systeem deze warmte niet kwijt kan. Zet de pot in dat geval twaalf uur lang open. Blijft het probleem zich voordoen? Verplaats de pot dan naar een andere plek in huis, bijvoorbeeld de noordzijde waar het minder licht en warm is.

Er zitten kleine vliegjes in mijn, terrarium. Wat nu?
Als één van de planten een blaadje verliest, valt deze op de bodem, waar het vergaat en weer als voeding wordt gebruikt. Een mooi natuurlijk proces. Dit heeft echter ook een keerzijde: het ontbindingsproces van het blaadje trekt soms minuscule vliegjes aan, beter bekend als rouwvliegjes. Die leggen eitjes in de aarde. Gelukkig is hier iets aan te doen: tuincentra verkopen een biologische bestrijder genaamd ‘steinernema feltiae’, ook wel aaltjes genoemd. Dit komt in poedervorm, waar je wat water bij schenkt en dat giet je vervolgens over de aarde.

Sommige bladeren worden bruin. Wat kan ik hieraan doen? 
Dit is in principe geen probleem. Soms verliest één van de plantjes een dood blaadje. Dat valt op de bodem, vergaat en wordt weer als voeding gebruikt. Als je je eraan stoort kun je bruine blaadjes ook met steeltje en al afknippen. 

Mijn ecosysteem groeit zo goed dat de plant tegen de deksel of kurk aangroeit. Wat nu?
Wij kiezen planten die relatief langzaam groeien en dus niet vaak gesnoeid hoeven te worden. Is jouw plant toch te groot geworden voor het glaswerk? Dan kun je de plant bijsnoeien tot de oorspronkelijke grootte. Knip de takjes net boven een bladaanzet bij. Laat het terrarium daarna 24 uur openstaan, zodat de plant(en) goed kunnen helen.

Er groeien paddenstoelen in mijn terrarium. Is dit normaal? 
Jazeker, de paddenstoel is een onschuldige schimmelsoort. Je kunt gerust de natuur haar gang laten gaan. De padenstoelen zullen jouw ecosysteem en de planten niet aantasten. Als je je eraan stoort, kun je de paddenstoel verwijderen.

Het mos ziet er droog uit. Wat kan ik hieraan doen? 
Het kussentjesmos dat wij gebruiken is bijzonder weerbaar, het heeft wel iets weg van een spons. Je kunt het voorzichtig uit het ecosysteem halen en vervolgens in een bakje met water leggen. Laat het mos zo een aantal uren liggen en het zal zijn donkergroene kleur weer terugkrijgen. Knijp het mos vervolgens uit zodat het niet te nat is en plaats het terug.

Hoe kan ik bestellen?
Kies jouw favoriete Growing Concepts in onze webshop en voeg deze toe aan je winkelmandje. Ga naar het winkelmandje en volg de stappen in de kassa om je bestelling te plaatsen: maak eventueel een account aan, vul je adresgegevens in, kies je betaalmethode, bevestig jouw bestelling en voltooi de betaling. Je bestelling is dan geplaatst en je ontvangt een orderbevestiging via de e-mail.

Kan ik mijn bestelling nog wijzigen of annuleren?
Heb je een bestelling via onze webshop geplaatst, maar per ongeluk een foutje gemaakt? Reageer dan zodra je de orderbevestiging ontvangt via de e-mail door deze e-mail te beantwoorden en je gewenste wijziging door te geven. Als het pakketje nog niet verstuurd is, voeren we deze wijziging of annulering natuurlijk graag uit.

Wat is de status van mijn bestelling?
Zodra je bestelling wordt verstuurd ontvang je automatisch een email met een Track & Trace-code. Deze code verschaft inzicht in de leverstatus van je bestelling. Niets ontvangen? Check dan of het bericht bij je spam terecht is gekomen.

Zijn de getoonde prijzen inclusief BTW? 
Ja, bij alle prijzen zit de BTW inbegrepen. Bestel je zakelijk en wil je de BTW aftrekken? Vermeld tijdens het uitchecken je BTW-nummer in het daarvoor bestemde veld, dan wordt het BTW-bedrag vóór het afrekenen berekend en op de factuur vermeld.

Welke betaalmogelijkheden zijn er?
Je kunt bij ons veilig betalen via de volgende betaalmethodes: creditcard (Visa en Mastercard), PayPal, iDeal, Klarna en de Growing Concepts cadeaubon.

Kan ik ook achteraf betalen?Ja, je kunt jouw bestelling achteraf betalen met Kla

Wanneer heb ik mijn Growing Concepts in huis?
Wij doen ons best je bestelling binnen één tot twee werkdagen bij je te bezorgen.

Kan ik mijn pakket volgen?
Ja, dat kan. Zodra wij jouw bestelling aan Post NL hebben gegeven, ontvang je een e-mail met een Track & Trace-code. Hiermee kun je de levering van jouw pakket volgen. Ons streven is je bestelling dezelfde werkdag te verzenden, dit lukt helaas niet altijd. De levertijd binnen Nederland is meestal één werkdag. Hier vind je de geschatte levertijden voor Europa.

Kan ik mijn pakket ook ergens anders laten bezorgen?
Ja, je kunt een ander verzendadres invullen dan je factuuradres. Je kunt je bestelling bijvoorbeeld op je werk of bij iemand anders laten bezorgen, in het geval het om een cadeau gaat.

Wat doet de vervoerder als ik niet thuis ben?
Wanneer een pakket niet bij jou kan worden afgeleverd, dan wordt dit standaard aangeboden bij jouw buren. Als de pakketbezorging bij je buren ook niet lukt, dan ontvang je een bericht van de bezorger. Op dit bericht staat een ‘niet-thuis-code’. Met deze code kun je op de website van GLS een keuze maken voor een tweede pakketbezorging op een dag, tijdvak en locatie die jou beter uitkomt. Beide levermomenten gemist? Dan kun je met het bericht van de bezorger het pakket ophalen bij één van de GLS kantoren. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Je hebt hiervoor drie weken de tijd, daarna gaat de zending retour naar de afzender. 

Mag ik mijn bestelling terugsturen?
Planten zijn levende producten en mogen na 14 dagen niet geruild worden. Klopt de bestelling niet of is er iets mis? Dan doen wij ons best dit zo snel mogelijk op te lossen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Hoe stuur ik een artikel retour? 
Indien er iets mis is met je product, neem dan contact op met onze klantenservice. Zij zullen je een retourlink sturen zodat je het pakket kosteloos aan ons kunt retourneren.

Wanneer krijg ik mijn geld terug als ik iets terugstuur?
Zodra een artikel in goede staat door ons retour is ontvangen zal het betaalde bedrag aan je worden terugbetaald. Wij werken samen met externe betaalbedrijven. Terugbetaling geschiedt meestal binnen één tot veertien dagen op de rekening waarmee jij je bestelling betaalde.

GARANTIE

Hoe lang heb ik garantie op een artikel?
Growing Concepts staat volledig in voor de kwaliteit van haar producten. Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie die inhoudt dat een product moet doen of is wat jij er als klant in alle redelijkheid van mag verwachten. Mocht je een klacht over een product hebben, dan willen wij dit natuurlijk met je oplossen.

Wat valt er precies onder de garantie?
De garantie heeft betrekking op materiaal- en productiefouten. Schade aan de producten als gevolg van nalatigheid of nalatig onderhoud vallen buiten de garantie.

Wat is het garantiebewijs van mijn artikel?
Het ordernummer dat je van ons per email hebt ontvangen geldt als garantiebewijs.

Help, de kwaliteit van mijn plant gaat kort na aanschaf achteruit. Wat nu?
Onze planten komen rechtstreeks bij de kweker vandaan en worden met zorg verpakt en verstuurd. Na aflevering zijn de verzorging en leefomstandigheden van de plant niet door ons te controleren. Mocht jouw plant binnen twee weken na aanschaf veranderen of afsterven, dan sturen wij je kosteloos een refill-pakket toe. Stuur een foto van het product en je ordernummer naar onze klantenservice Je ontvangt dan  zo snel mogelijk een nieuwe inhoud voor het glaswerk: steentjes, aarde, mos en plant(en).

Mijn product vertoont gebreken. Kan ik het ruilen?
Alle producten van Growing Concepts worden met de grootste zorgvuldigheid gemaakt. Is er toch iets mis met het product? Neem dan contact op met onze klantenservice. Binnen twee werkdagen na ontvangst van de klacht of vraag ontvang je een inhoudelijke reactie van ons. Als alles duidt op een slecht geproduceerd product dan kan je het op onze kosten retourneren en zullen wij een vervanging toesturen.

Wat kan ik doen als mijn product beschadigd is geleverd?
Wij besteden alle mogelijke zorg aan het opsturen van onze producten. Is je Growing Concepts toch beschadigd aangekomen? Om de klacht goed in behandeling te kunnen nemen vragen we je het onderstaande toe te sturen:

  • Een foto van de buitenkant van het pakket waarbij het pakketlabel zichtbaar is
  • Een foto van het geopende pakket waarbij de inhoud en de binnen verpakking in het pakket duidelijk zichtbaar zijn.
  • Een foto van de gehele omvang van het product.
  • Een detail foto/ close-up van de specifieke schade aan het artikel.

 Stuur de foto’s door naar onze klantenservice. Binnen twee werkdagen na ontvangst van de klacht of vraag ontvang je een inhoudelijke reactie van ons. 

Het glaswerk is onderweg stuk gegaan. Wat nu?
Ondanks onze beste inspanningen om het glas zo goed mogelijk te verpakken, kan het helaas wel eens voorkomen dat glaswerk onderweg stuk gaat en gebroken aankomt. Stuur een foto van het beschadigde pakket onder vermelding van het ordernummer naar onze klantenservice via onze klantenservice en wij zullen je zo snel mogelijk nieuw glaswerk toesturen. We raden je aan om de plant(en) in de tussentijd vast uit de verpakking te halen, wat water te geven en op een lichte plaats in huis te bewaren totdat het nieuwe glaswerk arriveert. Is de plant ook beschadigd? Vermeld dit er dan bij, dan sturen wij tevens een nieuwe plant mee.