Hieronder vind je de antwoorden op vragen die veel gesteld worden door onze klanten. Je kunt dus het beste eerst kijken of het antwoord dat je zoekt hier tussen staat. Als je vraag er alsnog niet tussen staat kan je ons altijd mailen en/of Bellen, we helpen je uiteraard graag verder!

Bestellen & Bezorgen

Ophalen is op dit moment helaas niet mogelijk.

U kunt veilig en snel betalen via Ideal, Creditcard, Klarna en Paypal

De verzending binnen Nederland boven de €45 is gratis. Voor bestellingen onder de €45 rekenen wij 4,99

bestel voor 16:00 uur en wij verzenden jouw pakket nog op dezelfde werkdag.

Zodra je bestelling ons magazijn verlaat, sturen we je een e-mail met daarin een Track & Trace code waarmee je de status van uw zending kunt volgen.
Niemand thuis? Dan geeft PostNL uw pakket af bij de buren of bij een PostNL-punt in de buurt. Ze laten een kaartje voor je achter met een ‘niet-thuiscode’. Met deze code kun je op track & trace zien waar je je pakket kunt ophalen.

ANNULEREN, RUILEN & RETOURNEREN

Indien de bestelling nog niet is verstuurd en je de verzendbevestiging nog niet hebt ontvangen kun je contact opnemen met de klantenservice om je order te annuleren. Zorg ervoor dat je jouw ordernummer paraat hebt, zo kunnen wij je nog sneller van dienst zijn.
Telefonisch bereikbaar van ma t/m vr van 09.00 tot 13.00 uur.
(+31) (0)23 799 6681 
Of mail via support@growingconcepts.zendesk.com

Planten zijn levende producten en mogen daarom in principe niet geruild worden. Klopt de bestelling niet of is er iets mis? Dan doen wij ons best dit zo snel mogelijk op te lossen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice
Telefonisch bereikbaar van ma t/m vr van 09.00 tot 13.00 uur.
(+31) (0)23 799 6681 
Of mail via support@growingconcepts.zendesk.com

Indien er iets mis is met je product, neem dan contact op met onze klantenservice support@growingconcepts.nl. Wijzullen je een retourlink sturen zodat je het pakket kosteloos aan ons kunt retourneren.

Zodra een artikel in goede staat door ons retour is ontvangen zal het betaalde bedrag aan je worden terugbetaald. Wij werken samen met externe betaalbedrijven. Terugbetaling geschiedt meestal binnen één tot veertien dagen op de rekening waarmee jij je bestelling betaalde

Ondanks onze beste inspanningen om het glas zo goed mogelijk te verpakken, kan het helaas wel eens voorkomen dat glaswerk onderweg stuk gaat en gebroken of beschadigd aankomt.

Neem in dat geval contact op met onze klantenservice via support@growingconcepts.nl en wij verzoeken een foto van de schade toe te voegen.

We zullen daarna zo snel mogelijk vervangend glaswerk opsturen.

Wij raden in dit geval ook aan de plant(en) alvast uit verpakking te halen, deze eventueel wat water te geven en op een lichte plaats in huis te bewaren.

Garantie

Growing Concepts staat volledig in voor de kwaliteit van haar producten. Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie die inhoudt dat een product moet doen of is wat jij er als klant in alle redelijkheid van mag verwachten. Mocht je een klacht over een product hebben, dan willen wij dit natuurlijk met je oplossen. Neem hiervoor contact met ons op via support@growingconcepts.zendesk.com

De garantie heeft betrekking op materiaal- en productiefouten. Schade aan de producten als gevolg van nalatigheid of nalatig onderhoud vallen buiten de garantie.

Het ordernummer dat je van ons per email hebt ontvangen geldt als garantiebewijs.

Onze planten komen rechtstreeks bij de kweker vandaan en worden met zorg verpakt en verstuurd. Na aflevering zijn de verzorging en leefomstandigheden van de plant niet door ons te controleren. Mocht jouw plant binnen twee weken na aanschaf veranderen of afsterven, dan sturen wij je kosteloos een refill-pakket toe. Stuur een foto van het product en je ordernummer naar support@growingconcepts.zendesk.com Je ontvangt dan  zo snel mogelijk een nieuwe inhoud voor het glaswerk: steentjes, aarde, mos en plant(en).

Alle producten van Growing Concepts worden met de grootste zorgvuldigheid gemaakt. Is er toch iets mis met het product? Neem dan contact op met onze klantenservice via support@growingconcepts.zendesk.com Binnen twee tot vijf werkdagen na ontvangst van de klacht of vraag ontvang je een inhoudelijke reactie van ons. Als alles duidt op een slecht geproduceerd product dan kan je het op onze kosten retourneren en zullen wij een vervanging toesturen.

Verzorging Ecosystemen

Het juiste licht is essentieel voor de gezondheid van de planten. Zet jouw terrarium daarom op een plek met voldoende daglicht, maar nooit in direct zonlicht of in de buurt van andere warmtebronnen zoals een centrale verwarming of felle spots. Goed om te weten: ramen op het noorden zorgen vaak voor te weinig licht. Het terrarium is alleen geschikt voor binnenshuis en de beste temperatuur ligt tussen de 15 en 25°C.

Onze terrariums hebben hun eigen mini-ecosysteem en hebben daarom weinig tot geen onderhoud nodig. Wel raden we aan het ecosysteem om de twee weken een kwartslag te draaien, zo krijgen alle planten gelijkmatig en voldoende licht. Bij de juiste omstandigheden kunnen de planten zichzelf jarenlang in leven houden.

Een gesloten Growing Concept creëert zelf een microklimaat waardoor de planten zichzelf in leven houden door het water in het glaswerk te recyclen. Toch kan het gemiddeld eens per half jaar voorkomen dat het nodig is om extra water te geven. Neem de grond als leidraad voor hoe vochtig het in de pot is. Als de grond droog aanvoelt, kun je 5 tot 10 cl water geven, afhankelijk van de grootte van jouw Growing Concept.

Een ecosysteem moet de eerste weken acclimatiseren. Hierdoor kunnen er kleine witte schimmelplekjes ontstaan op het mos, de takken, het blad of de steentjes. Niet erg, je kunt die eenvoudig verwijderen met een schone doek of door de beschimmelde blaadjes met steeltje en al weg te knippen. Er ontstaat vanzelf een biologisch evenwicht.

Een gezond ecosysteem condenseert aan één kant van de pot. Is de gehele pot beslagen en bedruppeld? Dan is dit een teken dat het te warm is en het systeem deze warmte niet kwijt kan. Zet de pot in dat geval twaalf uur lang open. Blijft het probleem zich voordoen? Verplaats de pot dan naar een andere plek in huis, bijvoorbeeld de noordzijde waar het minder licht en warm is.

Als één van de planten een blaadje verliest, valt deze op de bodem, waar het vergaat en weer als voeding wordt gebruikt. Een mooi natuurlijk proces. Dit heeft echter ook een keerzijde: het ontbindingsproces van het blaadje trekt soms minuscule vliegjes aan, beter bekend als rouwvliegjes. Die leggen eitjes in de aarde. Gelukkig is hier iets aan te doen: tuincentra verkopen een biologische bestrijder genaamd ‘steinernema feltiae’, ook wel aaltjes genoemd. Dit komt in poedervorm, waar je wat water bij schenkt en dat giet je vervolgens over de aarde.

Dit is in principe geen probleem. Soms verliest één van de plantjes een dood blaadje. Dat valt op de bodem, vergaat en wordt weer als voeding gebruikt. Als je je eraan stoort kun je bruine blaadjes ook met steeltje en al afknippen.

Wij kiezen planten die relatief langzaam groeien en dus niet vaak gesnoeid hoeven te worden. Is jouw plant toch te groot geworden voor het glaswerk? Dan kun je de plant bijsnoeien tot de oorspronkelijke grootte. Knip de takjes net boven een bladaanzet bij. Laat het terrarium daarna 24 uur openstaan, zodat de plant(en) goed kunnen helen.

Jazeker, de paddenstoel is een onschuldige schimmelsoort. Je kunt gerust de natuur haar gang laten gaan. De padenstoelen zullen jouw ecosysteem en de planten niet aantasten. Als je je eraan stoort, kun je de paddenstoel verwijderen.

Het kussentjesmos dat wij gebruiken is bijzonder weerbaar, het heeft wel iets weg van een spons. Je kunt het voorzichtig uit het ecosysteem halen en vervolgens in een bakje met water leggen. Laat het mos zo een aantal uren liggen en het zal zijn donkergroene kleur weer terugkrijgen. Knijp het mos vervolgens uit zodat het niet te nat is en plaats het terug.

Producten

Onze producten worden met veel zorg en liefde samengesteld in Haarlem. We werken samen met ambachtelijke en lokale makers en zijn nauw betrokken bij het productieproces.

Wij werken met natuurlijke materialen die we met de grootste zorg selecteren op duurzaamheid en een lange levensduur. Onze planten komen rechtstreeks bij de kweker vandaan, het glaswerk is gerecycled en het houtwerk voor de accessoires is handgemaakt door een Haarlems bedrijf.

Wij werken samen met de beste kwekers in Nederland en Denemarken met een MPS-certificatie. Dit is een keurmerk op het gebied van duurzaamheid. Met dit certificaat voldoen deze kwekers aan eisen op het gebied van onder andere traceerbaarheid, milieu, gewasbeschermingsmiddelen en recall procedures.

Leuk dat je iemand gaat verrassen met een Growing Concepts! Ga je het product na ontvangst pas later geven? Dan raden wij je aan de plant(en) uit de doos én uit de verpakking te halen, deze wat water te geven en op een lichte plaats in huis te bewaren totdat je het cadeau gaat overhandigen. Je kunt er ook voor kiezen om het DIY-pakket alvast zelf in elkaar te zetten en al compleet geïnstalleerd aan de ontvanger cadeau te geven.

Onze ecosystemen worden geleverd als compleet Do It Yourself-pakket. Het bevat alle benodigdheden én stap-voor-stap instructies om zelf aan de slag te gaan. De inhoud van het pakket bestaat uit steentjes, aarde, mos en de plant(en).

Andere Vraag?

Bereikbaarheid

Telefonisch
023 7996681
Ma - Vrij 9:00 - 13:00
Za - Zo Gesloten

Email
support@growingconcepts.zendesk.com